tisdag, augusti 31

Jul i augusti

Det är sol i Stockholm. Förmodligen den sista solen av sommaren. Igår åt jag en apelsin och då man skalar apelsin så får man julstämning på fingrarna. Det förenklar i saknaden till sommaren. Längtan efter något annat. När jag var yngre så delade jag upp min framtid på detta vis. Jul och födelsedag. Jag fyller nämligen år mitt i sommaren. Så direkt efter min födelsedag påbörjade jag processen mot julen och tvärtom. I augusti spelades det julmusik och i januari började jag planera mitt födelsedagskalas. Jag levde i framtiden. Vilket blir motsägelsefullt i ett samhälle som driver oss åt att leva i nuet. Men jag tror på kombinationen. Jag skulle inte stå ut i nuet om det inte hade funnits en framtid att leva för. Jag måste ha båda delarna. Och mycket av varje.

Inga kommentarer: