lördag, september 4

Ute ur gruvan

Inte för någon direkt har undrat eller sökt mig. Men jag är i alla fall tillbaka i civilisationen. Jag har stort sett varit datorlös i fyra dagar vilket resulterat i ganska mycket väggtittning, fönstertittning och annan tittning av diverse slag. Jag har med andra ord sett en hel del. Utav inget intresse alls.

Började nytt jobb i onsdags. Lite nervöst sådär. Nytt folk. Nya chefer. Man känner sig fram. Inleder inga samtal som berör droger, luder eller om förintelsen verkligen ägt rum, och om den nu gjort det så "verkar den aningen uppförstorad". Alltså vanliga torra väder-och-vind-var-är-du-från-samtal.

Så. Efter två dagar av connecting bjöds det igår tillfälle att gå lite utanför jobboxen, lära känna folket på riktigt. Det var målet. Medlet var alkohol och Fridays något tråkiga grillmeny. Nu dagen efter kan jag påstå att det till slut blev lyckat. Det inleddes något svajigt från min sida när jag öppnade med ett skämt om att ligga med prostituerade som aldrig riktigt landade. Någon började se sig omkring för att se hur de andra reagerade och någon undrade tyst om han verkligen hört rätt. Någon annan började peta lite nervöst i kycklingen, en annan med sin mobil. Jag satt bara och väntade på att skämtet skulle landa. Vilket det aldrig gjorde.

För att rädda stämningen började jag fråga ut min bordsgranne, en 35-årig logistikchef som jag helt felaktig antog komma från Örebro, om just Örebro. Den 35-årige logistikchefen blev mycket förvirrad men svarade efter bästa förmåga och efter min fråga om Örebro fästning klargjorde han att Örebro var ett stad han aldrig varit i och att han var född och uppvuxen i Falköping. Däremot tyckte han att Örebro fästning verkade vara värt ett besök, något jag höll med om över en skål i ölen. Jag vet inte ens om Örebro har någon fästning men jag antar att han kommer bli besviken om han får för sig att besöka den. Speciellt eftersom den med största sannolikhet inte existerar.

Efter fästningssamtalet flöt det på riktigt bra. Jag fick riktigt bra kontakt med samtliga runt mitt bord, bortsett från logistikchefen som nu börjat googla Örebro fästning (jävla dåre), och efter maten blev vi så in i helvetes packade som bara nufunna vänner och finnar kan bli och efterföljande biljardturnering är något det kommer skrivas krönikor om när århundradet ska summeras.

För övrigt var det en bra start på min vita månad.

Örebro slott en helt ok höstdag. Observera hur besviken mannen till höger är över det faktum att detta inte alls är en fästning. Till vardags Logistikchef på Löwenskiöld, nu bara en turist från Falköping.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vad är din nya bostadsort? :)

Anonym sa...

Har ni gått i graven?